معرفي وبلاگ
ایران زیبا را با ایران گردی انلاین تجربه کنید.معرفی کلیه ی استان ها اعم از مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری همراه با نرم افزارهای گردشگری
دسته
آرشيو
آمار وبلاگ
تعداد بازديد : 131049
تعداد نوشته ها : 132
تعداد نظرات : 13

اوقات شرعي
ابزار جالب

كريم خان زند، سر سلسله خاندان زند كه خود را وكيل الرعايا مي خواند، شيراز را كه يكي از شهرهاي مهم ايران و مركز استان فارس است مقر حكومتي خود قرار داد و به ساختن بناهاي حكومتي و عام المنفعه پرداخت. يكي از مهمترين و بزرگ ترين بناهاي اين دوره ارگ كريم خان است كه با زير بناي ۴۰۰۰ متر مربع، در زميني به وسعت ۱۲۸۰۰ متر مربع بنا شده است. ديوارهاي آجري اين بنا ۱۲ متر ارتفاع دارد و در هر گوشه آن برجي به ارتفاع ۱۴ متر ساخته شده است. نماي بيروني بنا ساده است و تنها بر روي بدنه ديوارها و برج ها نقوش آجري هندسي ديده مي شود. بر خلاف نماي ساده بيروني كه مشخصه بناهاي عهد كريم خان است، ساختمان هاي داخل ارگ از نماهاي زيباتري برخوردارند و با نقوش اسليمي، ترنج و گل و مرغ و با رنگ هاي زنده و آب طلا تزيين شده است. بر سردر ارگ، طرح كاشي كاري هفت رنگ زيبايي از داستان كشته شدن ديو سفيد به دست رستم نقش بسته است كه متعلق به دوران قاجاريه مي باشد.
ضلع شرقي ارگ مسكوني نبوده و با مركزيت در و هشتي ورودي به دو قسمت تقسيم شده است، ساختمان هاي مسكوني ارگ در سه ضلع شمالي (زمستان نشين)، جنوبي (تابستان نشين) و غربي (چهار فصل) بنا شده است.
ستون هاي ايوان ها از سنگ يك پارچه بوده است. در هر ضلع مسكوني ارگ شش اتاق بزرگ يك طبقه و شش راه پله دو طبقه وجود دارد. از اره بخشي از بناهاي ارگ از سنگ مرمر سبز رنگ بسيار زيبايي پوشيده شده، همچنين درهاي خاتم و آينه هاي بزرگ زيبا در ارگ بكار رفته بود كه متاسفانه همگي به دستور آقا محمد خان قاجار به تهران حمل شد. حتي تعدادي از ستون هاي يك پارچه سنگي را به تهران منتقل كرده و به جاي آنها ستون هاي چوبي كار گذاشته اند.
در گوشه جنوب شرقي ارگ حمام خصوصي كريم خان زند قرار دارد كه از چند بخش تشكيل شده است و عبارتند از:
سربينه (رختكن)، گرم خانه، خزينه و راهروهاي ارتباطي آنها. سقف حمام نيز با آهك بريهاي زيبا تزيين شده است.


دسته ها : شیراز
17:50
X